Koh Rok

Alltså.... FANTASTISKT!!! Vilken plats. Det klaraste och blåaste vattnet jag någonsin sätt. Sanden var så finkornig och mjuk och kändes så sjukt bra under fötterna. Snorklingen lite längre ut var nom nom för ögonen.

Vet inte vad jag mer ska säga som denna National park mer än ; Åk dit om ni får chansen!

Strandhäng

Så jävla skönt att slappa en hel dag på stranden. Inte göra någonting, bara ligga helt still. Haha, yeah right! Vi la oss ner i våra solstolar och 30 minuter senare sprang vi ner till vattnet. Sen upp igen och lånade några brädor och paddlade runt och välte varandra. Hur kul som helst.
Vila 5 minuter sen vidare igen. Snorkling, lek på stranden och så fortsatte det hela dagen. Avslutade i en dubbelsäng mitt på stranden med öl och solnedgång. Bra dag helt enkelt.

Ut på tur aldrig sur.

Rastlösaste paret ever! yes, jag snackar om oss. I närheten av vårat hotell ligger en national park, Mu Ko Lanta National Park. Vi fick höra att det fanns en hajkrunda till en superfin strand så vi tog moppen och åkte så långt man fick åka och började sen knata. Det här var en promenix i tät djungel, men som tur var på en stig som gjorde allt lite lättare. 40 minuter senare och vi ser en vid strand som är helt folktom. Det här är anledningen varför vi går upp tidigare på morgonen än hemma i Oslo när vi ska upp och jobba en  vanlig dag. Vi vill uppleva platser utan alla vidriga människor.

Här blev det ett stop med bad, mys och krig med apor.

Sen drog vi vidare, stannade för påfyll av dryck och gasade sen vi vidare upp till andra sidan ön.
Vi trivdes inte där då våran strand och pool var så mycket bättre!

Det där med vänstertrafik

För några dagar sen bestämde vi oss för att ta oss en tur runt ön. Jag har ju blivit gammal och min respekt för dåliga vägar kombinerat med vänstertrafik och högertrafikvana förare är ganska stark. Så att hyra moppe var inte mitt första val när det gäller fordon, och sen när hotellet lånar ut coola cycklar så ja, varför inte ta dom.

Det gick sjukt bra tills vi kom till första uppförsbackarna. backarnas lutning var inget att leka med om man säger så. Det är här jag märker att mina spinningpass satt sina spår för bakom mig hör jag ett sånt stönande från en människa jag aldrig hört förr. Ja, det är Mats som låter bakom mig.
Vi kommer båda fram till att jag tränar och trivs bäst i varma klimat medans han knappt kan gå utanför dörren utan att svettet börjar rinna.
2 timmar med tungt cycklande senare drar vi hem och chillar vid poolen.

Dagen efter besämmer vi oss för att hyra en moppe. På med störtkrukorna och full gas.
Sist jag körde moppe var när jag var 14, jag har ingen trafikvana då jag inte har lappen ( jag veeet, sjukt pinsamt ) så vi bestämde oss för att dela på en. Mats som är van förare drog sig alltid till höger fil medans jag fick sitta bak och skrika, FEL SIDA!!! Tur var väl det att jag satt där annars hade väl Mats legat i nått dike.

Men allt gick ju bra. Vi välte inte, körde inte in i något eller någon och vi kom fram fort som attan.
Jävlar vad coola vi var.

B-Day, Emeral Cave och strandhäng

Okey, sorry för dålig uppdatering. Har inte direkt tid eller ork för att blogga just nu då vi jäser på livet här borta i Thailand. Har det så sjukt bra.
Tänkte i alla fall dela med mig lite av min födelsedag som Mats hade ordnat i smyg.

Jag visste att vi hade en tid att passa så var uppe med tuppen, fixad och klar. Sitter på balkongen när det plötsligt kommer in två killar med frukost och tårta och försöker sjunga happy birthday to you på kracklig engelska. Super sött och lite pinsamt på samma gång.
Efter frukosten hämtade Ned upp oss. Ned skulle vara våran guide under hela dagen och han skulla ta oss på sin båt till olika öar och göra våran dag grym. Han och hans crew lyckades.

På båten hade han snorklingsutrustning, kajaker och andra nödvändigheter för en lyckad dag på havet.

Vi började med att snorkla, tog sen kajaken till en liten strand och jäste med bira och fin utsikt.
efter det bar det av till Emeral Cave, dagens höjdpunkt!

Vi fick simma in genom en grotta i ca 4-5 minuter. 2 av minuterna var bäcksvarta men som tur var hade en av guiden en liten pannlampa. Jag var livrädd när jag såg ingången till grottan och även över tanken om lampan skulle slockna där inne. Jag hatar mörkt vatten!
Väl inne så försvann allt som har något att göra med klastrofobi och panik. Det var så himla häftigt.
När vi väl såg solljuset igen så simmade vi in i bergets mitt där det var en liten strand omringad av höga bergsväggar. Toppen var borta så solljus kom in. Området är på max 200 kvm.
Eftersom vi hade privat tour så simmade vi ensamma med en guide och inte på led med 40 andra som alla andra fick göra. Vi hade även turen att när vi kom så drog en grupp och när vi drog, ja då kom en annan. Vi fick vara helt ensamma i det här gömda paradiset och jag hade nog inte fått den här upplevelsen om det hade vart andra idioter på samma plats.
När vi var där kom även ett litet mosunregn på ca 10 minuter vilket gjorde hela känslar ännu mer magisk. Att ligga där i det varma vattnet och bara låta regnet falla, damn!

När vi kom ut igen så fick vi mat på båten. Åkte vidare till olika stränder och drack mer öl.
Tack Mats för att du ordnade en av mina bästa (födelse)dagar i mitt liv!

Pimalai Resort

Jag. Älskar. Det. Här. Hotellet.
Det här hotellet är helt klart det bästa hotellet jag bott på. Ett 5 stjärnigt hotell precis vid stranden. Området är super fint och rent. Personalen är dunder trevliga och servicen, ja servicen är helt fantastisk.
Området har två fantastiska pooler med fantastisk utsikt och en härlig strand. Man behöver aldrig fråga om vatten ( eller påfyll ) för det ordnar dom innan man äns tänkt tanken, och ibland kommer dom med frukt och delar ut till gästerna.
Vart man än går så står det personal och plockar, krattar, städar eller gör andra sysslor men dom är väldigt diskreta så man märker dom knappt. Så fort man möter en av personalen så stoppar dom upp med sin syssla och hälsar med en bugning och ett stort leende.

Mats och jag tog en behandling på deras spa igår och hela det området, ja, vart kom det ifrån? Dom har gömt det så bra för när man väl kom in och dom ledde en till rummen så kändes det som om spaområet var lika stort som hotellområdet...typ.

Det jag också gillar med det här hotellet är att dom tänker väldigt mycket på miljön. Dom är medlemmer i till exempel Green Leaf Foundation, Green Pearls Unique Hotels och Green Planet. Istället för att bygga ett stort hotell på stranden så har dom byggt in det i skogen för att smälta in och bevara ekosystemet.

Jag kan fortsätta hur länge som helt om hur bra det här hotellet är men det kan bli ett rätt långt inlägg då.
Det ända minus är rummet då både Mats och jag gillar mer modern stil. Färger som går i Vitt, grått, svart och kanske lite lila. Brunt och orange ligger inte så högt upp på listan när det gäller inredningsfärger.

Bjusar på lite bilder.

Bildbomb från Bangkthok

bangkok är fan sjukt nice. jag tycker ändå att våra 2 dagar där räckte ganska så bra. En dag till kanske så skulle man kunna chilla lite mer.
Vårat hotell var som sagt sjukt bra. Servicen, frukosten, maten, rummet och inte minst sagt poolen!!! Vi lyckades komma iväg på shopping i både shopping center och på deras superstora weekend market, chatuchak.

Chatuchak var bara galet. Stort och fullpackat med folk. Fanns så mycket skit men vi hittade även lite götta.
Så vi kommer hem med ny skinnjakcka, lite band-tishor och även några julklappar.

Vi lyckades hinna med både morgondopp och kvällsdopp i våran pool. körde gratisdrinkar i deras lounge och sen vidare ner på balkonghäng med utsikt över BKK.
Mats hade som vanligt letat upp bra ställen att äta på så det blev västerländsk mat första 2 dagarna.

Besökte även Kohsan Road och fick nostalgi delux. Det är där alla backpackers samlas och det gjorde även jag när jag backpackade genom asien för 6-7 år sen. Tog oss en öl och köpte lite krams.

Vad mer ska man säga? Resan började bra!

Framme i bangkok

Äntligen är vi framme i Bangkok. Flyget gick skitbra, plus, det var inte fullbokat så vi hade hur mycket plats som helst som vi kunde grisa på. Skönt att kunna få lägga sig ner när röven säger ifrån. 10 timmar senare landade och vi drog direkt till hotellet. Vi har inte varit i Thailand i mer än 2 timmar och Mats lyckas redan få i sig nötter ( alla som känner honom vet att han har nötallergi ).  Som tur var var det inte så mycket så det går hyffsat bra och vi försöker ta oss ut på stan en sväng. Till slut säger både Mats mage och alla timmar vi suttit vakna ifrån och vi måste ta oss till hotellet för en power nap. Sitter först en stund på balkogen och grisar och bara njuter av värmen. 30 +grader för att vara exakt.

Nu vila, sen ut på äventyr igen. skönt att klockan bara är 13.30.

Bjussar på lite blandat och dom obligatoriska hotellrumsbilder.